tisdag 2 december 2014

Upp och ner..

Först vill jag säga att jag är lite bitter, samtidigt som jag försöker banka in Benjamin Grahams citat om att jag äga aktier som jag vill äga oavsett vad deras kurs är. Eftersom jag jagar utdelningar för återinvestering så kan det dessutom vara bra att kurserna faller. Ju fler aktier jag kan köpa desto högre bli ju mina utdelningar. Förutsatt då givetvis att jag köper aktier i bra företag, vilket jag såklart försöker att göra.
Jag har just nu två konto, ett där mina ISP pengar hamnat sedan flytten ifrån Swedbank och deras något mindre urval av fonder till Avanza och investeringar i aktier för hela summan. På kort tid har dessa pengar stigit och jag inväntar en vår med härliga utdelningar. I skrivande stund ligger faktiskt uppgången på 4,52% Nedan ser ni exemplet "UPP"
Nu till exemplet som mer beskriver en kursgång som kan benämnas som "NER". Det råder faktiskt inget tvivel på åt vilket håll kursen har gått, inte ens en lite bit. Från dag 1 har kursen gått och ett håll, fel håll. Ser man på innehavet i mitt ISK så är det tydligt att det är de norska aktierna, framförallt de som har någon slags beröringspunkt till olja.
Kontot har dykt, och dykt. Dock har jag förtröstan om oljepriset samt så är utdelningen så förbaskat bra att jag inte kan göra annat än att hålla kvar vid min tro på att oljan kommer tillbaka. Flera institut börjar nu komma ut med rekommendationer på att investera i Statoil, Africa oil och Lundin petroleum. Detta tolkar jag som att jag gör rätt i att sitta lugnt i båten och samla mina kvartalsutdelningar. Dock är det lite tråkigt när min novemberinsättning försvann tre dagar efter jag investerat den. Men eftersom jag investerar i andra bolag så blir i alla fall procentdelen mindre av förlusten, fast det kan ju kvitta när summan inte ändras. Jag letar ljus i mörkret, jag vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar