torsdag 27 november 2014

Domedagsprofeter och optimister..

Jag har gjort en liten observation när jag läser igenom twitterflöde, bloggar, tidningar och böcker. Det finns en del människor som ofta vill peka på och lyfta fram att nu ser vi toppen av uppgången, det kommer att rasa snart, sälj allt ni har för att klara er igenom någorlunda helskinnade.
Å andra sidan finns det dem som menar på att det kommer att stiga länge till och det finns inget att oroa sig för, det är bara att köpa på.
Som om det inte var nog så letar sig några in och säger köp nu men sälj om den och den tiden.
Jag läser överallt att man ska göra egna analyser av situationen och lära sig tolka tecknen. Men...
Eftersom jag är inne på min 4 månad av inköp på aktiemarknaden och lära mig av att läsa så uppstår problemet, som Tomas Di Leva sjöng, Vem ska jag lita på?
Jag försöker att hitta bra tips och att läsa kvartalsrapporter och årsredovisningar är intressant och ofta tycker jag att siffrorna ser bra ut. Bra trender, kurvor pekar uppåt och positiva ord från VD. Dock kan jag inte låta bli att undra vad det är jag missar? Alla de som läst ekonomi på gymnasie- och högskolor bör ha koll på saker som vi som läst pedagogik inte har koll på, eller hur?
Nervöst, fortsätter jag att köpa aktier som jag tycker ser bra ut och andra verkar gilla, de andra som lyckats. Kan inte skaka av mig känslan ändå av att jag bara kastar in pengar i ett lyckohjul med en förhoppning om att något bra kommer ut i slutändan.

Jag har uppdaterat mina innehav udner den fliken samt utdelningarna under den fliken, så där kan ni se vad jag kastar pengar på......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar