tisdag 25 november 2014

Klövern pref, nästa inköp.




Som titeln antyder kommer jag att köpa på mig en del av Klövern pref. Månadens insättning från lönen uppgår till 9500SEK och 5500 av dem går till Klövern pref.
Anledningarna är flera. Efter att ha spanat efter en god aktie med bra P/E tal, utdelningar som lockar samt ett företag som jag tycker verkar ha framtiden för sig.
P/E talet på KLOV PREF just nu ligger på 7.95 vilket, om jag förstått det rätt, betyder att det är ganska lågt värderat i förhållande till aktiekursen. När jag läser den senaste kvartalsrapporten så visar den på en ökande vinst och flera nya projekt som jag tycker verkar lovande, fast jag är rätt okunnig inom fastighetsmarknaden, då jag tycker att man jobbar aktivt och i flera år har kurvan gått stadigt uppåt vilket jag tror tyder på att de är på rätt spår.
Något märkligt angående direktavkastningen som, enligt Avanza, ligger på 3,61%. Dock när jag tittar på utdelning på 10SEK/året och en kurs på 154SEK blir det snarare ett procenttal på 6,49%. Givetvis måste det vara något som jag inte känner till här, upplys mig gärna! En annan positiv sak med utdelningen är att den passar in i min kalender och fyller ut tomma månader. Det tycker jag är bra.

Imorgon kommer jag även att lägga till en ny flik som ni kan klicka på ovan som jag döpt till utdelningskalender. Då jag tycker att den första kalendern jag presenterat ser väldigt ful ut så har jag lagt ner lite tid på att snygga till den och dessutom lagt till summor. Jag måste säga att jag faktiskt blev förvånad över summan. Glatt förvånad.

Någon som har huvudet med sig kanske undrar vad resterande 4000SEK tar vägen. Det kommer att gå in i ett annat företag som jag tror på, nämligen Ratos. De har börjat med uppköp och först ut en finsk LED tillverkare, det ska bli spännande att se vad nästa blir. Jag tror att Susanna Campbell kan uträtta storverk här. Därför köper jag in mig med en liten summa nu och det kommer absolut att bli mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar