måndag 17 november 2014

Vad är det där för trams? Bara 500 kr tillbaka om man har underskott av kapital...

Har suttit och funderat på vilket nästa inköp skall var. Hade besök igår, söndag 16 nov, av Anton med familj och han hade köpt på sig av Awilco och lugnade mig med att det blir goda tider framöver speciellt med en direktavkastning som just nu ligger på ca 30 % om året.
Det var najs och vi diskuterade AT&T som ett annat alternativ där det var lite tryggare att investera i ett bolag som höjt utdelningar 30 år i rad och en kurva som sakta men säkert klättrar uppåt.
Ve och fasa då jag idag läser på Avanzas sida om Dividend Champions, nere bland kommentarerna, Avanzas svar: Man får tillbaka de 15 % som dras i utländsk källskatt på utdelningar. Det var till och med så fiffigt att man inte behöver göra något utan Avanza ordnar det med papper som skickas till skatteverket och allt verkar frid och fröjd. Eller...?
Nja, läser vidare och då står det att man bör tänka på att man högst kan få tillbaka 500 kr om man har ett underskott av kapital, t.ex om man har ett bolån, vilket jag har.
Detta innebär att alla utdelningar över 3333kr får jag betala källskatt på som jag inte får tillbaka. Eftersom jag redan har tillräckligt med aktier i utländska bolag som som gör att jag får utdelningar över den magiska 3333kr gränsen så stoppar det ju för fler aktier utanför Sverige. Man blir straffad för att man inte är rik nog....

Nä, detta var inte så bra.....Det blir att räkna på om det lönar sig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar