tisdag 4 november 2014

Nya friska cash....

Idag så trillade hela min privata pensionsparande in på Avanza. Det var pengar som jag flyttat ifrån min gamla, 500kr i månaden, IPS på Swedbank, som för övrigt tog flera veckor att flytta. Man kan ju tycka att 2014 med alla system datoriserade och ihopkopplade i den där grejen som, populärt, kallas internet att det inte borde ta mer än någon dag. (snigelpost inräknat i det.)
Hur som helst så gick mina tankar på fonder först och där ligger det ju nära till hands att köpa in sig i Indien och bioteknik som ju går som tåget just nu. Dock upptäckte jag att urvalet på Avanza sträckte sig mer, så mycket mer än till bara fonder. Jag kan köpa allt, nåja, kanske inte allt, men hela sortimentet som de erbjuder iaf.
Först tänkte jag köpa Amerikanskt, av ingen annan anledning än att jag tänker att det är ganska coolt att äga lite coca-cola eller McDonalds. Men med 15% amerikansk skatt och en egen dask på kinden med ett "Skärp Dig!, jag kan ju inte köpa aktier för att det skulle vara coolt"
Jag tänkte då att jag letar runt bland bloggare och ser på deras investeringsportföljer med siktet inställt på utdelning och snickrar ihop 6 bra utdelare. Jag fastnade för:
  • HM
  • Industrivärden C
  • NCC
  • Telia
  • Castellum och sist men inte minst, kanske för att pengarna kom därifrån
  • Swedbank
Dessa får stå kvar och det får bli enlig gammal beprövad ränta på ränta princip så får vi se hur det ser ut om 20 år.

2 kommentarer:

  1. Va det dyrt att flytta IPSen till Avanza?
    Jag har en liten IPS slant på Swedbank som jag inte trodde jag kunde röra förrän jag blev 55.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både ja och nej. Ja för swedbank tar 500 kr för flytten och nej för att Avanza betalar dig samma summa när flytten är klar. De bjuder på avgiften så både ja och nej....fast mest nej....

      Radera