måndag 15 december 2014

Aktiebrefen mysterier..

Satt och funderade ett tag på de gamla aktiebreven och kanske speciellt vad som hände med dem när man övergick till digital handel. Tänk på alla dessa brev som var spridda hos olika ägare runt om i Sverige, ja i vissa fall hela världen. Det fanns aktieböcker där ägarna skrevs upp, men i flera fall var inte ägare uppskrivna och/eller ärvda, bytta, stulna, glömda och på annat sätt överlåtna till andra aktiebrev borde finnas där ute som inte är inlösta. Mina funderingar gick vidare och som lekman inom aktie/ekonomivärlden känns det spännande när jag stöter på ett mysterium som detta. Det väcktes tankar om stora summor bortglömda i bankfack där gamla billiga aktier köpta för några ören idag är värda miljoners miljoner. (min dotters uttryck, som jag gillar för det ger känslan av otroliga summor). Tänk er situationen att man köpt ett hus från 20-talet och man river en vägg och i den hittar man några gamla aktiebrev som visar sig ge dig ett rejält tillskott i kassan.
När jag satt och fantiserade iväg om vilka väggar jag skulle riva i vårt hus (byggt 1930) slog det mig att eftersom dessa saknade aktiebrev borde synas i ägarstrukturen hos företagen borde det finnas hos många bostad en viss del av ägarna som är okända så började jag se orimligheten i mitt fantiserande. Tänk er själva ett bolag med flera procent ägare som inte finns, det blir ju ohållbart.
Då beslöt jag mig att ta reda på hur det ligger till och som vanligt är verkligheten torr, fast ändå ganska spännande. Jag hittade en bestämmelse (lag) från 1989 som behandlar frågan. Det visade sig att alla gamla aktiebrev som inte lösts in är värdelösa. Här har de uttrycks sig lite kul, då de som inte löses in dödas. Det kvittar alltså om man hittar gamla aktiebrev i ett bankfack eller i en vägg (min sambo blir glad att jag låter väggarna stå kvar) de är dödade och inte värt mer än eventuellt samlar värde. Det finns till och med en förening, kanske flera, som handlar med dessa så från att ha varit dödade så är de uppväckta till liv igen och handlas återigen med.

Jag skickar med en länk till historiska sällskapet som handlar med dessa.
http://www.historiskavardepapper.com/

Samt en länk till lagen från 1989 som berättar om övergången till digitala värdepapper. Faktisk rätt spännande läsning.
http://www.regeringen.se/content/1/c4/06/10/2bee7cb6.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar