måndag 8 december 2014

Var rädd när andra är giriga och girig när andra är rädda.

Ännu ett Buffetcitat i titeln på detta inlägget. Då jag sitter och spanar på twitterflödet och andra bloggare så dyker Statoil upp lite varstans. När jag tittar närmare på hur det ser ut rent siffermässigt för dem så blir de en mumsig karamell att suga på. Ett P/E tal på 10,3 och med en direktavkastning på 5,43 %. De har gjort stora investeringar i sina oljefält även om det kanske ser lite mörkt ut för dem med tanke på oljepriset. En kurs som störtdyker gör mig lite extra sugen på denna oljegigant. För hur det än är så ligger kursen nästan på lägsta det senaste året. Just nu 126,8 NOK och lägst 126,4 NOK. Det där oljepriset är ju svårt att veta när det går upp, dock är jag ganska säker på att det kommer att gå upp.

Så, vad tror ni? Är det dags att följa Buffets visdomsord eller ska man vänta eller till och med hålla sig därifrån? Skulle jag köpa så blir det den tredje aktien i min portfölj som ligger i norsk olja och det talar emot ett köp.


4 kommentarer:

  1. Statoil verkar som ett safe bet....

    SvaraRadera
  2. Snart kommer den härliga utdelningen från Awilco och då kan man öka lite där också! :) Sen skulle jag behöver din hjälp Mats om du har tid att träffas någon dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir att öka på med hela rasket...får hoppas på positivt besked i februari. Absolut kan jag hjälpa till, bara säg till när det behövs...Jag jobbar bara veckan ut sedan har jag jullov.

      Radera
    2. Går du in på google+ hangouts så har jag skrivit mitt tel nr där så kan du slå en signal när du behöver hjälpen.

      Radera