söndag 21 december 2014

Funderingar kring olja

När jag igår körde förbi en Statoilmack och såg att priset sjunkit ifrån ca 14,50 kr/l till ca 12 kr/l började lite frågor dyka upp i mitt huvud.

1. Eftersom Statoil levererar sin egen olja till sina egna raffinaderier och sedan vidare till sina egna bensinstationer där de sedan säljer bensinen. Om då prisskillnaden bara är ca 2,5 kr/l eller ca 17% så blir det inte en skillnad på ca 50% som oljepriset rasat. Alltså bör inte det bli så kännbart för bensinbolag med egna mackar. Eller?

2. Skatten på bensinen blir ju en kaka som försvinner men bensinbolagen bestämmer ju sina priser själva och skulle ju kunna bibehålla sina priser för att motverka fallande oljepris och skatter, eller?

3. En del av det som Statoil pumpar upp är ju naturgas så då bör väl de intäkterna vara intakta? Min kunskap om naturgaspriser är väldigt begränsade men jag har inte hittat något vid sökning på internet om fallande naturgaspriser, utan enligt länken nedan så ligger de ganska stabilt.
http://ravarumarknaden.se/pris-pa-naturgas-natural-gas-graf-diagram/

Detta borde göra att mindre bolag som enbart pumpar upp olja och säljer den vidare borde vara de som ligger risigast till, medan de stora som äger hela ledet från pump till kund borde inte känna av fallet så väldigt mycket.
Jag har säkert missat massor av detaljer, men nog borde det väl vara så att att stora bolag som Statoil inte borde vara så nervösa. Vilket i sin tur borde göra det ett jätteläge att investera i Statoil just nu....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar