söndag 7 december 2014

Sandvik nästa?

Jag har tittat efter ännu ett bolag att lägga i min portfölj och jag vill gärna gå in i antingen ICA eller Axfood. Då jag tycker att de har väldigt högt pris just nu så tänker jag avvakta tills någon av dem faller i kurs. Helst ICA som jag har spanat på. Anledningen att jag vill ha in dem är för att diversifiera mina innehav.
I väntan på detta har jag letat efter något som jag tycker ser intressant ut samtidigt som priset känns lite mer lagom. När jag tittar pris vill jag gärna att deras kurs ska ha gått ner ett tag men ändå vara intressanta för framtiden. Jag är ju en utdelningsjagare så en schysst direktavkastning på minst 4 % är nästan ett krav. Anledningar att jag tittat på Sandvik är:
  1. Direktavkastning på 4.51 %, det känns som en lagom nivå.
  2. En nedgång i kurs sedan slutet av maj, jag vet inte om de nått botten än men jag tror att de kommer upp på högre nivåer igen. Det är ett företag som satsar mycket (3.1 miljarder SEK) på R&D och de lägger ner 9 stycken delar som inte ger vad de väntar sig. Vet ej om det är anledning till kursfall, men jag tror på dem. 
  3. Industrivärden, som jag tidigare har, är största ägare och de har jag förtroende för att de både kan vara stabila och bra aktiva ägare. Det kanske borde tala emot att jag köper in mig då det blir dubbelt upp. 
  4. Ett P/E tal på 21,44 kanske är i högsta laget men jag är inte orolig för i ett långsiktigt perspektiv kommer Sandvik att stiga. 
Eftersom ett av mina favorit citat från Benjamin Graham är "Om du inte är redo att äga en aktie i 10 år, ska du inte äga den i 10 sek" och jag tror att Sandvik kommer att vara kanon att äga om både 10 och 20 år så ligger de högt på min önskelista.

Jag kommer inte att handla ännu på 2 veckor drygt och kursen har gått upp lite den senaste veckan så mycket kan hända. Jag hoppas att den kryper ner lite innan köp samt att jag hoppas att om ni tycker att jag är helt galet fel ute att ni ger mig en kommentar.

4 kommentarer:

  1. Tack Anton för dina kommentarer. Jag ska kolla upp saga pref.

    SvaraRadera
  2. Inställningarna var vajsing så jag vet inte varför dina inte syns på sidan...jag testar en annan inställning nu som verkar fungera bättre.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. De du skrev tidigare syns inte, lyckas inte få in dem heller, men nu är det fixat så att all nya kommer in.

      Radera