lördag 27 december 2014

Summering som sig bör..

Då jag tänkt på hur jag ska göra denna summering en tid har två tankar slagit mig:
  • Eftersom jag är nybörjare inom sparande i aktier så får jag inte med ett helt års resultat utan bara drygt 4 månader, dock tycker jag att jag hunnit med mycket på dessa fyra månader. 
  • Jag har lärt mig mycket men lever efter devisen som var något av det första man sade på lärarhögskolan " Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag att jag inget vet." Tror det är ett citat från Sokrates, dock väldigt aktuellt och plågsamt verkligt.
Trots detta tänker jag sammanställa ett resultat av hur det har gått för mig än så länge och lite tankar kring detta.
Jag har, än så länge två konton som jag sparar på och det är kanske mitt ISK som är mest intressant eftersom det är där jag är aktiv. Det är på detta som jag månadssparar och sätter in pengar för att köpa andelar i företag som förhoppningsvis ska generera pengar i form av utdelningar. Detta konto öppnade jag upp den 21 augusti och resultat, om jag tittar på kursen har, inte varit så upplyftande.
Dock väljer jag att titta på mina aktier, i sann Warren Buffet anda, som ett delägande i företag och då blir inte kursen så intressant. Tillfället då det är intressant är när jag köper aktierna då vill jag ha ett så bra pris som möjligt för att få ut maximalt värde. Det som är tråkigt om de sjunker är ju givetvis att jag kunde fått fler aktier om jag köpt till det lägre priset de sjunkit till. Men eftersom jag sparar månadsvis så kommer köpkurserna att variera och utslaget får jag ett bra pris. De två stora dipparna för mig i år är oktober då hela börsen sjönk, då hade jag dessutom 45% av mitt innehav i Awilco drilling och en storägare sålde av stora delar av sina aktier och då dumpades priset en del ifrån mitt inköpspris. Den andra delen där det sjunkit är givetvis oljepriset som samtidigt sjunkit och, igen, är det Awilco tillsammans med mitt andra norska oljeberoende bolag Kvaerner som stått för den nedgången. Dock tror jag att dessa bolag kommer att återhämta sig och jag återinvesterar och håller mig kvar.
På detta konto har jag haft utdelningar i år och på Avanzas sida kan man fint få ut diagram på hur utdelningarna har varit.
De svenska bolagen som jag har har sina utdelningar på våren och därför finns det inget ifrån dem ännu men det ska bli kul när de trillar in på mina konton.
Atea som är det tredje bolaget jag fått utdelning för är ett norskt bolag som handlar med it utrustning och jag är inte säker på om jag ska ha kvar dem eller byta ut dem mot svensk pga skatteregeln jag tog upp i tidigare inlägg.

Mitt andra konto, ISP, har haft en lite mer positiv kursgång.Ni som har ögonen med er ser att detta kontot började jag den 3 november och en uppgång med 6,49% är ganska mycket, tror jag.
 Det har gått uppåt sedan mina inköp och mina tankar är delade kring detta.
Visst kan en uppgång se positiv ut men det innebär att så länge jag har kvar dem och inte säljer så förlorar jag aktieandelar pga högre pris när jag skall återinvestera mina utdelningar. Därför vore kanske bolag som håller en ganska stabil kurs som varken går upp eller ner det bästa. De får dock gärna öka utdelningar, fast då blir de såklart intressanta för andra köpare och kursen går upp. Det blir ett moment 22 av detta märker jag.

Som avslut vill jag säga att efter att ha gått in på pension.se och sett vilket virrvar det är av olika fonder där har jag skickat en förfrågan till Avanza om vilka jag kan flytta över till dem. Jag är tveksam till allt det här spridda fondsparandet som pågått i mitt namn genom att jag haft olika arbetsgivare. Det kan väl inte vara tanken att när jag går in på pension.se så blir jag förvånad över hur det ser ut och tusenlappar ligger spridda i olika fonder som kostar pengar och eftersom jag inte jobbar kvar på mer än ett jobb så äter avgifter upp de ihopsamlade pengarna, vilket i slutändan innebär att jag får inget och banker och fondbolag har tagit alla mina pengar jag jobbat ihop till min pension. Vem stämmer jag för att få tillbaka dessa pengar?

I sann anda vill jag tacka Anton, Josephina, Viktor, andra bloggare, twittrare och börspoddare för dessa fyra månaderna av mycket lärdom och intressanta samtal och jag hoppas på ett 2015 med stor rikedom till alla.

3 kommentarer:

  1. Ser vid en snabb anblick ut som om du lärt dig mycket på kort tid, själv försöker jag att begränsa innehav i branscher med högre risk(oljerelaterat) ex. till 10% av portföljen max för att inte drabbas så hårt kontra index gentemot totalen samt att 4020s inlägg om inköpspriser och spridande av inköp är mycket bra grundsyn i mitt tycke. Lycka till 2015 Med vänlig hälsning .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för dina tankar. De är givetvis kloka ord och jag borde följa din 10% regel om riskbranscher. Awilco och Kvaerner var dock några av mina första inköp, när jag var ung och ivrig för 5 månader sen, och eftersom jag var dåligt påläst slängde jag in stora inköp. Sedan sjönk allt. Jag köper in annat nu och så småningom kommer oljeaktierna att utgöra en mindre del av min portfölj. Så jag tillhör dem som väntar på en oljeuppgång som dock verkar dröja. Men jag har 20 år på mig så jag är inte för orolig...

      Radera