måndag 5 januari 2015

Warranter samt mål för 2015

Har gjort en liten koll på warranter då jag förstått att man kan tjäna massor med pengar på dem om man slår in rätt. Det är inte utan att jag känner mig som en ekonomianalfabet då jag har svårt att förstå dem.
Nog tror jag mig förstå själva poängen med dem, att jag kan köpa warranter som är antingen sälj eller köp och jag spelar på vad kursen kommer att bli längre fram, t ex ett år. Om jag då köpt köpwarranter och lyckas slå kursen så kan jag dra in t ex 300% på warranten medans jag om jag köpt aktien bara kanske får en ökning på 10%. Visst det låter bra men slår jag inte priset så förlorar jag insats och har ingen aktie. Det är alltså inget mer än ett lotterispel och det borde något spelbolag ha hand om.
Jag kanske har missuppfattat något i min förståelseprocess. Dock vet jag att om något verkar för bra med stora procentvinster...så är det nog just det. Bankerna skulle inte hålla på med det om inte de vinner i längden. Det är jag inte intresserad av, jag vill äga aktier och kamma hem utdelning, även om det kittlade till någon hundradel av en sekund.

Så till målet för 2015. Det är ganska så enkelt. Just nu ligger jag på 100 K på mitt ISK och min målsättning blir att dubbla detta till januari 2016. Det kanske inte blir så svårt tänker jag, eftersom jag får tillbaka 50 K ifrån premieobligationer som går ut.
Nä, det kanske inte är svårt men jag vill, så här med mitt första årsmål, vara försiktig och faktiskt se vad ett år gör. 
Hur mycket får jag in?
Hur mycket kan jag sätta in av lön?
Hur mycket ger utdelningar?
Hur mycket ger andra inkomster t ex skatteåterbäring?
Hur mycket ändras kursen? (Jag tippade +9,7% Hos #Erik_Liden #Börsgissningen2015 på twitter)

Det blir många frågar att få svar på och klarar jag av en dubbling tidigare så blir jag bara glad och då får jag justera nästa år. Det tar ju trots allt några år innan jag kan se ett mönster på årsökningar och kan göra mål som kanske blir mer lagom att uppnå. Jag blir imponerad av andra bloggare som tagit sig tiden att räkna ut kurvor för deras förväntade passiva inkomst 20 år framåt i tiden. Det är ambitiöst och något som jag kanske kopierar längre fram.

2 kommentarer:

  1. Har testat warranter tidigare och som du skriver kan man vinna stort men också förlora stort. Aktierna är långt in på gungbrädan medans warranter är längst ut och längst ut går det fort. Det gäller att vara påläst och ha nära till säljknapp det vara vad jag lärde mig.
    Jag är själv ny i bloggvärlden och det är trevligt att följa dig. Lycka till med warrants och din målsättning för 2015

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja, jag kommer att tänka efter både en och två gånger innan jag ger mig på att prova warranter.
      Kul att du läser min blogg, jag har sett din sida och jag ser fram emot att följa dig.

      Radera