söndag 25 januari 2015

Angående hus i utlandet..och annat.

När jag skrev det förra inlägget som handlade om husdrömmar i utlandet gissade jag på att det var mycket som jag inte visste om det. Det visar sig att jag har fullständigt rätt i detta. Det är en otrolig djungel med mäklare och regler och bestämmelser. Vissa länder är svårare än andra. Det jag tagit till mig är att ta det lugnt och kolla upp vad som gäller. På hemnet.se radar de upp 4 tips att tänka på inför ett eventuellt husköp i utlandet. Dessa fyra saker:
  • Lagar och regler skiljer sig mycket åt mellan olika länder.
  •  Att fastighetsmäklaren har en registrering och en ansvarsförsäkring är lagstadgat i Sverige, men svensk lag gäller inte för köp av bostad utomlands.
  •  Räkna med vissa tilläggskostnader utöver köpeskillingen
  •  Budgivning/förhandling kan se annorlunda ut än i Sverige.
Gå in och läs mer kring varje punkt med länken som jag infogat ovan. Då det finns så mycket att titta på kring varje land så är jag glad att jag har ca 20 år på mig att leta efter den perfekta villan i värmen. Just nu är det drömmen om en kolonialvilla med stor veranda. Den skall gärna ha lite renoveringsbehov så att jag har något att pula med. Om och när jag hittat den perfekta villan så lovar jag att lägga ut en bild på den. Just nu ser jag mest fram emot att resa runt och leta hus.

Angående mitt förra inlägg så speglade det nog en kvarleva utav min impulsivitet som blossade upp och gjorde sig påmind. Den vill så gärna gå in och ändra och fixa och övertyga mig om att mina genomtänkta strategier inte är bra nog. "Gör bara så här så blir det bättre". Dock lyckades jag i en ganska vild tvekamp besegra impulsen för att hitta tillbaka in på min bestämda bana och göra som jag tidigare bestämt.
Imorgon kommer lönen och insättningen på Avanza blir delad i tre lika delar på min första utdelare SEB, Ratos och HiQ.
Jag kommer då även att uppdatera mitt innehav och min utdelningslista kommer att uppdateras när alla årsrapporter kommit in.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar