lördag 31 januari 2015

Stiltje....

Nu är det rapporttider och det skrivs på twitter och i bloggar och pratas om i diverse börspoddar för fullt om den ena eller den andra aktien som man måste köpa in. Jag undersöker och tänker att: -Ja, den vill jag ha. Jag fick ett tips i kommentarsfältet av Anton att jag borde köpa in mig i apple och återigen: -Ja, det borde jag kanske...Dock är jag fortfarande i början av mitt aktiesparande och de pengarna jag kan handla för får jag en gång i månaden och då går allting in i aktier som jag bygger upp fina innehav i. Det skapar en liten frustration att inte kunna köpa på mig hela tiden. Det kanske är så för många, för vem får in nya cash hela tiden att köpa för. Eftersom jag sätter in relativt små summor varje gång så bygger jag heller inte upp en likvidkassa. Därför känns det som om det inte händer något.
Visst, mina innehav går upp och det är glädjande och utdelningsbesked kommer in, likaså det glädjande. Jag kan inte hjälpa att undra ändå vad som händer när utdelningsperioden är slut, då i slutet av maj - början av juni. Om jag upplever det som stiltje nu och en evig väntan på den 25 i varje månad, hur kommer det att var senare?
Detta är väl effekten av min strategi med att äga och inte sälja, det är långsamt och inte mycket aktion. Antar att det faktiskt är så jag vill ha det. Det är bara det att det kommer nog att ta ett tag innan jag är helt van vid det. Allt annat i livet ska ju gå så fort och det ska hända saker hela tiden. Detta är tålamodstestande och lite tråkigt, men kanske det är precis den här övningen en lagom impulsiv gentleman i början på sina 40 behöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar