söndag 8 februari 2015

Ungarnas pengar...

Eftersom jag inte har egna pengar att spendera mer än en gång i månaden så får jag väl använda andra pengar. Nu blev det ungarna som får ha sina pengar på bättre ställen än på ett sparkonto som inte ger särskilt stor avkastning. Vi månadssparar till dem och de får en slant insatt varje månad av faster och farfar. Dessa har under åren växt till sig och blivit en summa att investera. Bilden är gammal och ungarna är 8 och 5 idag.
Jag har gjort två inköp, än så länge med deras sparpengar. Jag köpte ett gäng Sandvik för 78.80 och nu ligger de på 91.00 samt ett inköp av TeliaSonera för 50.58 som idag ligger på 52.40. Det kommer att bli fler inköp till dem och förhoppningsvis kan de få en god start när de fyller 18. Dock vill jag inte öppna ett konto för dem utan sparar på mitt konto ifall jag skulle komma upp till spärren på ca 350 000 kr då jag tydligen gjort ett så bra jobb med mina barns pengar att jag inte har rätt att förvalta dem längre. Ännu en generell regel som kan vara förståelig i vissa sammanhang men helt befängd i andra...

1 kommentar:

  1. Hallå, V Storm här!
    Måste säga att jag blir glatt överraskad när jag läser om din strategi för att nå framgång på aktiemarknaden. Att investera i stabila företag med historiskt goda vinster, bra utdelningstillväxt och till ett pris som ger hög direktavkastningen är en strategi som jag, av egen erfarenhet, vet är ett lyckat framgångsrecept. Fortsätt köpa men sälj sällan utan låt pengarna jobba åt dig genom återinvestering av utdelning så tror jag miljonen kommer snabbare ön du tror. Antar du har koll på alla börssidor annars är borsdata.se ett bra tips med historik för nyckeltal 10 år tillbaka.
    Lycka till och hälsa familjen!
    /Victor

    SvaraRadera