måndag 12 januari 2015

Varför skapa rikedom?

Med varning för att inlägget blir lite filosofisk tänkte jag reda ut lite kring syftet till att börja handla in aktier för att, så småningom, kunna leva på avkastning.
Givetvis finns det ett flertal anledningar till att jag försöker att skaffa mig aningen mer i plånboken. Jag skulle kunna göra en jättegenomgång av alla men jag nöjer mig med att rada upp några:
1. Det är kul att att se pengarna växa och utdelningar komma in och givetvis då också roligt att lära sig mer så att jag gör kloka beslut.
2. Frihet att kunna göra vad jag vill. Pengar erbjuder fritid, och mycket pengar erbjuder mycket fritid.
3. Sluta vara anställd och kunna göra en massa roliga projekt utan att oroa sig över pengar. Kanske når jag inte dit innan pension men det är målet.

Den stora drömmen, som till viss del hör ihop med punkt 2 och 3 är att införskaffa ett boende i utlandet. Varför utlandet? Enkelt, det har med vädret att göra. Vissa gillar att åka på vintersemester, jag gillar sommar och värme. I Sverige är fönstret för sommar och värme ganska kort och hösten, som i Skåne där jag bor, varar ända till maj. Två årstider kanske någon tycker är för lite, jag tycker att det är en för mycket. Jag vill bara ha sommar och då krävs det ett boende någon annanstans. Eftersom Sverige för länge sedan gjorde sig av med sina kolonier i Karibien och på Slavkusten så måste jag söka mig till annat land. Misstolka mig inte, det är bra att vi inte har kolonier.

Det är mycket att göra och hålla koll på om man ska köpa bostad utomlands. Förutom priset så tillkommer skatter, avgifter och ett virrvarr av lagar och bestämmelser. I vissa länder, som Thailand, får inte utlänningar äga bostäder och i andra är det inga problem. Min målsättning är att göra en liten serie, här på bloggen om olika länder och deras bestämmelser och jag hoppas att någon av er läsare kanske kan rätta mig om jag är fel på det. Jag är inte mäklare utan får leta på internet efter info som alla andra.
Jag är inte intresserad av att bosätta mig var som helst utan har vissa favoritplatser, vissa har jag bra anledningar till vissa kanske jag bara har vaga fantasier om, utan någon som helst verklighetsförankring. Hur som helst, här är de:

1, USA, Östkusten sydstaterna. Siktet på Georgia. Jag tänker mig en mindre stad vid kusten. Det som talar för USA är språket framför allt, samt att jag gillar södern.
2. Franska Gyuana: Det är en del av Frankrike och EU samt att jag gärna putsar upp min gamla skolfranska. Jag vet inte så mycket om det i övrigt förutom att det är mycket rymdforskning där samt att det bor lite folk där.
3. Östra afrika, Tanzania - Mocambique nånstans. Har bilden i huvudet av en gammal kolonialvilla som jag restaurerar i mina äldre dar. Fin bild, men är det en uns verklighet i den....
4. SydItalien, helt enkelt för jag älskar maten. Språket blir knivig dock.....

Med vilje har jag inte letat fakta än utan det kommer senare i min lilla serie. Har ni förslag på platser som jag missat så ge dem gärna. Kan ni nått om de jag listat så är jag intresserad.

Det hade dessutom varit roligt om ni vill dela med er kring vad era mål är. Är det fina bilar, båtar, villor eller bara samla pengar på hög? Kanske som farbror Joakim? Skriv gärna ner hur ni tänker.

5 kommentarer:

  1. Blir det östkusten så kanske vi ses för vi har tittat lite på hus i florida och helst Miami eller Fort Lauderdale. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nice, ser fram emot grillpartyn..

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Kul! Vi har Nice eller Antibes som mål.

    SvaraRadera
  3. SydFrankrike är trevligt, jag studerade ett år i Montpellier i min ungdom och jag gillar det skarpt. Tyvärr har min sambo svårt för franska så det hamnar långt ner på priolistan. Hon vill gärna att det ska talas engelska och då ligger USA henne varmt om hjärtat. Så någonstans mellan Georgia och Florida ligger det en stad som heter Brunswick som vi ska titta närmare på.....

    SvaraRadera