onsdag 21 januari 2015

Hur ska jag tänka?

Jag har nu kommit fram till ett vägskäl, ett av många kanske. Just nu är det januari och lite stiltje med inköp. Därför har jag legat lite lågt här några dagar. Det känns lite frustrerande att bara vänta in nästa löning för att göra inköpen då.
Då kom jag att tänka på den gamla reklamen som menar på att många har en massa pengar på vindar och i källare. Jag tvekar på att jag har en massa pengar men eftersom jag tidigare hålt på med saker som jag lagt på hyllan så kan jag börja sälja av saker på både blocket och tradera. Jag sålde nyligen en snowboard med pjäxor och fick in en liten slant. Näst på tur står dykutrustning, böcker och gamla motorcykelhjälmar.

En sak som är fantastisk är alla kanaler man kan prenumerera på, allt från företagsinfo till meddelande från när något skrivit kommentar på t.ex. placera.nu. Då jag vet att det gäller att vara källkritisk och försiktigt med sina förhoppningar så börjar jag se mycket rörelse bland kommentarer på framförallt Ratos och Sandvik, båda företag jag tänker behålla länge. Senast var det affärsvärlden som nu rekommenderar köp i Sandvik.
Nu till mitt dilemma som jag skulle vilja ha hjälp av er. Min taktik nu inför våren har varit att köpa de bolag som utdelar först, för att maximera utdelningen i dem, när utdelningen kommit så hoppar jag till nästa på listan för att, på så sätt få ut så mycket som möjligt i direktavkastning.
Men med rörelserna jag nu ser och råden som kommer är det svårt att inte börja tänka att köpa på mig så mycket jag kan i Sandvik och Ratos för det kommer att vara en vinst i det långa loppet. Kommer kurserna att stiga snabbt eller är det lugnt att vänta och följa min strategi från början?

Det är nu jag känner mig som den nybörjare jag är och hoppas på lite sunda råd från några läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar