fredag 24 oktober 2014

Ytterligare information....

Gunnar Ek i Höganäs
Igår (23 okt) var jag och min sambo och lyssnade på Gunnar Ek som hade en föreläsning om ISK och det aktuella läget på aktiemarknaden. Föreläsningen hade anordnats av aktiespararna i Höganäs och var en informationsrik föreställning.
Det mesta ha sa under den första delen handlade om ISK och fördelar samt saker att tänka på vid överflyttning från vanlig depå till ett ISK.
För vår del, som är ganska nya, har vi från början ett sparande i ISK så vi behöver inte tänka på en överflytt. Han visade upp grafer och diagram över skillnaden i intäkter och, enkelt sagt, ju längre sparande desto mer tjänar du på att ha ett ISK.

Den andra delen där han gick igen hans tankar om marknaden, mycket med hjälp av grafer och historik, visade han på intressant fakta. Dels om man tittar på dollar och euro kursen som stiger uppåt så visar det på att svenska bolag tjänar mer och mer och därigenom ökar lönsamheten. Samt förklarade han med hjälp av graferna att det bör vara mer kvar att ge på börsen. Han underströk dock själv att det är ingen som vet utan allt är mer eller mindre gissningar. Hans gissningar känns ändå rätt underbyggda av fakta.

Han visade vilka innehav han hade i sin portfölj och mitt nästa inköp SEB var där så det känns som om jag är rätt på. Sedan var det någon som som frågade om Ratos och var intresserade om hur det ska gå med ny VD och allt. Kommer Susanna Cambell att kunna få styr på bolaget och öka kursvärdet. Gunnar svarade att många varit nervösa sedan Ulf Carlsson lämnat över. Gunnar menade att Susanna fått ett företag där förre VD:n rensat bordet och att det var friskt och i en tillväxtperiod och om en 2-3 år skulle få ordentlig fart.

Jag hoppa, och tror, att han han har rätt och kommer att lägga till dem portföljen istället för Industrivärden . Det blir vartannan månad SEB och vartannan Ratos fram till mars..fast jag kanske ändrar mig när det är dags att köpa nästa vecka....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar