söndag 12 oktober 2014

Beslutsångest, jo tack....

Nu när det mesta går neråt är det ju läga att köpa in sig till bra priser står det att läsa på många ställen. Min nya idol Warren Buffet lever ju efter devisen att när alla är rädda och säljer ska man köpa (fritt översatt). Problemet är då vad ska man köpa?

Tidigare har jag ju skrivit att jag ska köpa SEB till utdelning i Början av april. SEB kosta för närvarande ca 89 kr och ger en utdelning på 4kr, direktavkastning på 4,4 %.

Nu har dock Ratos gått ner med 10 kr och ligger på 53,8kr med en utdelning på 3kr, en direktavkastning på 6,2%.

Eftersom min tidigare plan var att köpa industrivärden och bygga på med en bank och ett investmentbolag kändes väldigt rätt. Nu blir jag lite tvehågsen. (obs skånskt dialektord, betyder ung, ambivalent)

Blir det dumt att köpa två investmentbolag?
Ska jag hitta något annat istället för industrivärden eller SEB, eller båda?
Ska jag avvakta ännu mer med mina inköp eller är det dags att slå till så fort nästa löning kommer?

Tur att det är 2 veckor till nästa inköp så att jag får tid att fundera på mitt nästa drag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar