tisdag 14 oktober 2014

Jag, en miljöhycklare....

Ständigt har jag, i tankarna såväl som muntligen, förordat övergång till miljövänlig energiproduktion. Funderat på att både köpa och bygga en elbil. Tänkt på att sätta solpaneler på taket. Övervägt att anlägga ett lite vindkraftverk i trädgården. Jag har poäng på högskolan i både vindkraftsteknik och miljöfordonsteknik. 
Tja, ni fattar. Den här killen borde tänka etiskt när han börjar investera på aktiemarknaden. 
Faaast, vad händer?
Jo, de första två köpen blir Awilco Drilling och Kvaerner. Jag stirrar blint på avkastning och framtida rikedom. 
Dock skrattar Herr och Fru Karma mig rakt i ansiktet och låter först en storägare i Awilco att sälja ett stort innehav, sedan snackar de med Saudierna om att dumpa priset på olja. Det är nämligen en kille i landet Sverige långt norrut i Europa som är en av de större miljöhycklarna som vi stött på. 
-Alright, vi ska ge den j*****n, sa alla prinsar av den saudiska oljan i kör...låt hans aktieinnehav krympa likt lördagsgodiset hos en hungrig 5-åring. 

-Ok, förlåt, jag ger mig och har lärt mig min läxa. Från och med nu blir det mer etiskt. 

Miljöhycklaren ser sig om efter mer miljövänliga val och levde lycklig i alla sina dar.......hoppas han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar