söndag 12 oktober 2014

Byte av bloggtjänst....

Det verkar som om jag inte bara är en rookie på aktier, utan även på att skapa bloggar...upptäckte att på min tidigare blogg att jag bara hade 500 inlägg att göra gratis, sedan började det att kosta pengar...

Pengar som är bättre spenderade på aktiemarknaden (om jag ska nå mitt mål bör allt hamna där, speciellt som jag ligger på minus just nu.

Jag klistar in mina tidigare inlägg här istället om någon eventuellt vill läsa dem..

_________________________________________________________________________

aktierookien nr2....samt utdelningstankar...

Det verkar som om jag kanske har gått och stulit ett namn.....Vid ett sök på google visade det sig att det redan fanns en annan person som kallade sig för aktierookien...(kanske det finns fler). Om någon skulle läsa min blogg nu som känner sig som om jag stulit deras namn så ber jag om ursäkt.
Just nu är min portfölj ett enda stort minus.....Den stora boven är Awilco.....trots att jag läser analys efter analys och kommentar efter kommentar om hur bra företaget är och att det är bara en storägare som sålt en del av sina aktier för att köpa ett fartyg men han är fortfarande storägare. Att de skall ta in en av riggarna på underhåll och det är standard.
Trots detta sjunker aktien och ingen vill köpa. Får invänta Q3 rapporten och göra som W Buffet säger om börsen nu. Behåll allt.
Mina planer för övrigt är att köpa SEB A månadsvis med ungefär 6 K i månaden fram till mars för att ta del av deras utdelning och sedan gå in i Industrivärden med pengar som trillar in ifrån premieobligationer som går ut i april för att klippa lite utdelning i maj.
Än så länge tänker jag så.
Jag kan vara väldigt snabb på att ändra mig och hittar jag något bättre så kanske det blir så. Har precis hittat nasdaq.com och där kommer jag att ha letat efter möjliga köp till nästa gång...
0 kommentarer | Skriv en kommentar

Vad händer sen.....

Efter att jag lagt in en god summa på Awilco (som för övrigt fortsatte att sjunka och ligger just nu på 106,5 NOK). Tänkte jag att jag måste hitta fler bolag att köpa aktier i. Sagt och gjort..
Jag letade med efter bolag som var:
1: Höga utdelare
2. Ganska lågt p/e tal
3. Jag ville gärna att de delade ut ofta, iaf de första till min portfölj.
Detta var mina första krav. Ni får komma ihåg att jag är inne i början på mitt aktiesparande och tyvärr är lite ivrig. Jag hittade flera bolag som jag tänkte lägga in poster i och det första blev ännu ett norskt it bolag. De säljer hela paketet ifrån tjänster till utrustning och de finns i hela norden samt baltikum. De känns stabila och har bra utdelningar.
Bolag 3 i min portfölj blev Kvaerner, ännu ett norskt bolag inom oljebranchen trots att jag vill sprida min portfölj. Detta köp skyller jag igen på min ivrighet, men tänker trots allt behålla det eftersom jag tror att det kan bli bra.
Atea och Kvaerner har utdelning nu i oktober så jag väntar på den så att jag kan investera i nästa. Återkommer med mina tankar kring hur och var det blir...

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Fortsatt katastrof?

Efter min ganska dåliga början träffade jag och min sambo hennes gamla klasskompis hemma hos honom på en fika och han öppnade ögonen lite för mig då han berättade om att man inte behöver stirra sig blind på kursen. Man kan tjäna pengar ändå, det kan i vissa fall till och med vara bra att kursen sjunker.
Det var här jag förstod att jag inte kunde någonting om aktier men samtidigt att jag var väldigt lockad av möjligheten att tjäna pengar på aktier som faller..Han berättade om att utdelningar var grejen. Hitta företag som är stabila och som ger utdelningar och köp utan att sälja. Det lät ju enkelt nog. Han skulle åka iväg till USA i tre veckor helt betalt av utdelningar. Vidare gav han mig en bok om Warren Buffet och förklarade hans filosofi om köp och behåll och ränta på ränta.
Han gav mig och min sambo lite tips och det främsta var Awilco Drilling. Jag var så nällad att jag köpte där och då för 20 k för 156 kr stycket. Enligt historien hade de ju gått upp konstant  en längre tid. Lite typiskt min "tur" då så gick det så här med Awilco....




0 kommentarer | Skriv en kommentar

Katastrofal början...

Jag har länge varit rädd för aktier för att jag hört historier om den ena förlusten efter den andra. När jag dessutom själv vid några tillfälle provade på att köpa fonder och det gick med förlust. (Jag sålde dem kanske 7 dagar efter köp för att de gick ner ) Kort sagt jag kände att min mentala styrka när det gäller aktier var ganska svag. Ett annat hinder var att jag inte förstod någonting om aktiemarknaden. Ibland fick man utdelning när man spelade monopol, men det var väl inget man fick i verkligheten.
När min sambo haft en klassåterträff visade det sig att en av slarvpellarna i hennes klass höll på med aktier och lyckats bra med detta så väcktes ett intresse. Han lovade att vi skulle träffas och och att han skulle gå igenom hur han gör och hur han tänker.
Tyvärr var jag lite för impulsstyrd och tänkte att jag börjar så länge.
In på Swedbank och, eftersom jag redan hade köpt premieobligationer för x antal år sedan, så hade jag redan depåtjänst där. Se där, de hade en lite skola som jag läste igenom på en kvart, eller nått.
Jag fastnade för boxplay, när man sätter en accepterad förlust på kanske 10% och ökar sedan kursen så följer 10% med och tanken är då att förlusten aldrig blir mer än 10% men vinsten kan bli hur stor som helst.
Jag köpte på mig lite av det som rekommenderades i dagen analys och givetvis sjönk kursen. jag provade med att köpa någon aktie till men upptäckte snabbt att det försvann mer pengar än vinsten även om kursen steg lite grann. Bankens courtage åt upp det mesta.
Nästa förlust var ett mindre genomtänkt köp av Nordic Mines.....Tyvärr blev jag tålmodig med dem och köpte på 0.19 och när jag väl sålde var de ner på 0.04...
Ingen bra början alltså med mina aktieaffärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar