söndag 15 mars 2015

Utbildning..

Jag jobbar med utbildning. Det kan vara ett skäl till att jag, när man pratar om att lära sig nya saker oftast tänker på att det, på klassiskt vis, sker i skolan. Givetvis vet jag, efter att ha jobbat i 12 år, att min egentliga utbildning startade efter lärarhögskolan, när jag började jobba. Erfarenhet tillsammans med rätt utbildning är nyckeln till vetande, det är min uppfattning. Det är av denna anledning som jag läser böcker om ekonomi samt följer diverse bloggare och twittrare m.m.
Nyligen öppnades dock mina ögon för ett ganska nytt fenomen som jag tycker är fantastiskt. Efter att, i princip varje termin, skrivit in mig på en kurser på högskolor, universitet, folkhögskolor och dylikt hittade jag den perfekta, för mig, utbildningsformen. Såkallade MOOC. Enligt Wikipedia definieras det som:
"En mooc-kurs (eng. Massive Open Online Course), storskalig öppen nätkurs, är en avgiftsfri distanskurs som kan läsas av tusentals kursdeltagare till liten lärarinsats."
och det är precis vad det är. Du skriver in dig på en kurs utan att ansöka och det finns sådana so alltid är öppna till dem som har speciella startdatum. På vissa kurser kan du få en verifikation på avslutad kurs och andra får du det inte. Jag är precis i början av att börja utnyttja detta. Jag har skapat ett konto på två stora samlingssajter.Coursera och edX. Ni ser loggorna för dessa till höger. Det finns flera liknande samlingsajter, vet inte ens om de kallas för samlingssajter men i brist på bättre ord så får det bli så, men jag tyckte att två räcker bra. På båda finns massor av skolor som kopplat upp sig allt ifrån Shanghai till Lund till Harvard.
Eftersom jag precis läst en bok om ekonomiska idéers historia så tyckte jag att en kurs i makroekonomi som ges ut av University of California i Irvine verkade som ett intressant förstaval.
https://www.coursera.org/learn/principles-of-macroeconomics
 Den är upplagd som en serie korta videoklipp i 11 segment med flera klipp per segment. Efter varje segment gör man ett prov och sedan fortsätter man till nästa. Jag har precis klarat segment 1 och håller nu på med nummer 2 och det är skönt att själv kunna välja när jag vill titta på en video och göra allt utan stress. Varje film har, än så länge, varat mellan 2 till ca 11 minuter så det går att klämma in dem lite när som helst.
Tycker man som jag det är kul med utbildning och har en märklig dragning till att ständigt läsa någon kurs så kan jag rekommendera att botanisera bland kurserna som erbjuds på sajterna ovan. Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar