lördag 21 mars 2015

Ändringar i inköpsstrategi.

Jag har en tid varit ganska frustrerad på sättet att handla som jag använder mig av, dvs ett större inköp varje månad. När inköpet är gjort går jag och väntar på nästa månad och läser och hittar potentiella aktier att köpa upp. Det finns kanske positiva sidor med detta såsom att jag hinner tänka igenom köpet innan och inte tar förhastade beslut. Dock tror jag att jag får ett bättre resultat med en jämnare uppköpsstrategi. Jag lånar ett tänk ifrån Aktienovisen där han/hon har startat ett veckohandlande av aktier. Min tanke är att jag gör min egen variant, där jag har 500 kr varje dag att handla för eller 2500 kr per vecka om jag bara räknar dagar då börsen har öppet.
Varje vecka ska jag alltså ha handlat för ca 2500 kr. Jag kan alltså välja att stå över någon dag och ta 1000 dagen efter. Med tanke på mångas oro för börsen så tror jag att det kan vara en sund tanke. Per år blir det.

260 dagar x 500 kr = 130 000kr

Det gör även att jag kommer kunna nå mitt mål på 100 000 kr insatt varje år.
Det bli en bra start nästa vecka,  lönen kommer på onsdag och jag kan sätta min första 500 lapp då. Dessutom kommer jag att få tillbaka en större summa som jag satt, för 5 år sedan, i premieobligationer. Då var jag mest rädd för aktier och trodde att det var PreO var bästa alternativet. Nåja, det är skönt att få tillbaka dem och samtidigt känns det bra med min nya strategi som då hindrar mig från att sätta in allt i en dyr marknad.

Det slår mig att det kommer att rulla in utdelningar framöver och dessa kommer jag att anse stå utanför min strategi och därför återinvesterar jag dem direkt.

4 kommentarer:

  1. Har missat helt att du startat ett liknande experiment som jag kör! Underbart kul med ditt dagsexperiment och du kommer ju få ihop en rejäl slant om du fortsätter handla för 500:-/dag :D

    Ska bli riktigt kul att följa dig och jämföra ditt dagsexperiment med mitt veckoexperiment :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, kul att du vill följa mig.

      Radera
  2. Intressant taktik. Lite "day-trading" över det. ;) Det blir väldigt, väldigt många köp-beslut. Hur avgör du vad som ska köpas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja jag önskar att jag kan säga att jag har en finslipad taktik för att välja de dagliga inköpen. Jag går lite efter något som Marcus Hernhag skrev som ett svar i en 10-chat på fredagar. Där gav han tipset att köpa på sig en portfölj med aktier att behålla och sedan göra regelbundna inköp i aktien som var billigast. Jag försöker göra detta varje dag och det är lite klurigt för det är lätt att tänka att billigast är den som sjunkit mest vid köptillfället men jag misstänker att det inte alltid är så och försöker att fatta ett beslut och göra ett inköp. Förhoppningsvis lär jag mig något när jag tvingas göra småanalyser och kanske kan jag genom samlad inköpserfarenhet uppnå någon form av visdom. Eftersom min strategi går ut på att behålla mina aktier så istället för ett inköp i månaden så gör jag flera och genom att diversifiera mina inköp mer så sprider jag riskerna mer, tror jag iaf....hoppas att det gick att utläsa något av mitt svar och att det inte bara är svammel...

      Radera