söndag 29 mars 2015

Den nya strategin samt 5 nya...

Efter en vecka med inköp kring 500 kr varje gör jag en reflektion som är positiv och ingen som är negativ. Det positiv är att jag, som jag trodde, blir med aktiv och intresserad. Tidigare föll intresset ner mellan månadsinköpen för att vakna upp några dagar innan löning. Det var helt enkel ganska tråkig att sitta och titta på företag som jag ville köpa utan att faktiskt kunna köpa något. Jag satt och följde kursen på mitt objekt för att i sista sekund hitta något bättre och sedan sitta ännu en månad och göra samma sak igen. Nu väntar jag till nästa dag och köper in en lite post och det är kul att sitta och leta objekt nu eftersom jag vet att jag kan köpa in mig inom max en dag.
Dessutom får jag en tydligare koll på vad varje inköp ger i utdelning då jag kan titta i utdelningslistan hur de ökar för varje gång jag köper en 500 kronors post.

En effekt av detta har gjort att 5 nya företag har tagit sig in i min portfölj. Alla har blivit utvalda för att de är bra utdelare har ett P/E tal under 20 (vid mitt första inköp) och diversifierar min portfölj. Kanske en tunn analys men allihop har jag läst, eller hört, om hos diverse bloggare, poddar, tidningar, experter osv. Jag följer helt enkelt de som jag tror kan och jag jobbar lite efter att jämföra källor och dra slutsatser utifrån det. Det kan jag, så jag får använda det och lära mig mer av det andra under tiden. Företagen jag köpt är:





Än så länge är posterna små men de kommer att växa hela tiden eftersom jag gör vardagliga inköp. Min portfölj innehåller nu 15 stycken företag och jag tycker att jag har bra spridning på branscher. Dock är inte spridningen särskilt bra när det gäller antal kronor/företag. Detta håller jag på att rätta till och varje dag så blir det bättre. Snart nog är jag där.  

Uppdatering på mina innehav kommer på måndag 30 mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar