söndag 1 mars 2015

3 saker...

1. I dessa tider av en börs som är på en ATH och många nervösa människor som väntar på en crash av något slag tror jag att det kan vara bra att vara försiktig. Jag har gått och funderat på om jag ska vänta med mina månadsköp och bygga upp en likviditet för att sedan köpa. Där fick jag stålsätta mig och testa mitt psyke mot psykspöket som hela tiden vill ändra i min strategi. Jag måste hålla min strategi och köpa i uppgångar och nedgångar för att det är väldigt svårt att hitta botten och toppar. De kan hålla på med en uppåtgång i två år till och det kan crasha imorgon.
Därför försöker jag hitta bolag med ett p/e så lågt som möjligt. Jag köper inget över 20. Det får gärna vara företag som delar ut bra och har bra inkomster. Ett företag som jag tycker ser köpvärt ut idag är alltele. De har ett p/e runt 10 och de delar med dagens kurs ur 6.68%. Kursen har sjunkit stadigt ganska ett bra tag nu och deras rapport som, i mitt tycke, såg positiv ut med siffror som pekade uppåt. De nådde inte upp till förväntat resultat eftersom de hade en engångskostnad som var väldigt hög. Kostnaden beror på att de flyttat hem sin verksamhet till Sverige och den kostade 22,1 mkr, men efter som de beräknar spara ca 30 mkr/år på denna flytt så tycker jag att det känns som ett bra drag. Även om de inte får sina 30 mkr utan bara hälften så har de ändå fått igen pengarna med råge på ganska kort sikt. Dessutom är jag kund hos alltele och har blivit det utan att välja det för de har köpt upp ett gäng mindre aktörer och när jag ringde dem var de mycket trevliga och tillmötesgående med allt så då gillar jag dem. (Den psykologiska faktorn är att räkna med i investeringssammanhang.) Mer om det i punkt 2.

2. Jag har alldeles strax läst färdigt boken jag skrev om senast om, den om de ekonomiska idéernas historia. Där står det en massa som gör det både lite klarare samtidigt som det för mig längre in i dimman angående världsmarknaden. Det är intressant att få lära sig om Keynesianismen och hur det är tydligt att Draghi med sina miljardprogram följer hans idéer om multiplikatoreffekten och att det bör sätta igång börsen och handeln i europa. Samtidigt som centralbanker sänker räntor för att också öka omsättning och få ekonomier att gå uppåt. Mot detta står Freidmans teorier att de 3 eftersläpningarna i tid vilket kan göra alla åtgärder meningslösa eftersom det är försent då det tar tid att genomföra. Han menar att regeringar och mydigheter har en väldigt begränsad möjlighet att göra något åt konjunktursvängningar. Till och med kan det få motsatta effekter med stagflation, där inflation och arbetslöshet ökar samtidigt. Jag rekommenderar boken, absolut, det är många aha-upplevelser och det går att se hur politiker tänker och efter vilka principer de jobbar. Min slutsats, kanske lite grov, är att det finns tre sätt att angripa nationalekonomi, 1, gör inget - marknaden ordnar allt själv, 2 gör lite - med små ändringar i ränta, skatte och pengapolitik fixar marknaden själv till sig och 3. gör mycket - regeringar och myndigheter ska stödköpa massor när det behövs och använda skatter och räntor för att rätta till ekonomin. Till alla dessa alternativ finns det många kritiker och mycket låter sunt. Det stora problemet, som jag ser det, är att marknaden är inte homogen någonstans. Som Freidman mfl menar spelar psykologi och vad människor tror in otroligt mycket. Det är bara att läsa ett forum om en aktie så kan man lätt hitta skiljda åsikter för att de tror det ena eller det andra. Den enda säkra spådomen om framtiden är att.....(virveltrumma).......... ingen vet. Inget nytt, jag vet men så är det, och det är väl det som gör det spännande.
Är jag helt ute och cyklar i min tolkning av nationalekonomi så välkomnar jag rättelser. Jag vet att jag generaliserar men jag är inte ute efter att skriva en uppsats om boken. 
Nästa bok jag ska läsa är en bok om globalisering, det tror jag kan vara kul. Mer om det vid ett annat tillfälle.

3. Den tredje och sista saken i dagens inlägg är bara att jag uppdaterat min utdelningskalender efter alla rapporter. Min ISK har faktiskt krympt lite grann eftersom både Kvaerner och Protektor inte aviserat om mer än en utdelning. Eftersom jag kommer att köpa Alltele, som jag nämnt ovan, kommer även den utdelningen att föras in. Jag kommer att uppdatera den fler gånger under året men jag vet dock inte riktigt när. I ISP har utdelningarna ökat med ca 750 kr pga höjningar och detär ju trevligt. Alla utdelningar går till återköp som ni som läst något tidigare vet.

Det var allt för idag.

2 kommentarer:

  1. Hej Mats! Vill bara säga hej och att jag är en ny följare av din blogg �� Ser fram emot att få inspireras och informeras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då säger jag Hej till dig Marie och tackar för din kommentar. Kul att du vill följa min blogg.

      Radera