måndag 6 april 2015

Nytt bolag i bevakningslistan..

Efter att ha lyssnat på senaste poddavsnittet ifrån aktiespanarna blev jag sugen på ketchup. Alltså inte att äta utan att investera i. Där talades det om att Warren Buffet köpt på sig Heinz och hur det var en bransch som han förstod. Min parallell blev till Sveriges Heinz, nämligen Felix. När jag ser mina barns fullkomliga vilja att vräka i sig ketchup, gärna enbart, samtidigt som nästan varenda korvmoj som skolbespisning har de stora flaskorna med "spenar" undertill som man trycker ut ketchup med, då förstår jag när ungarna säger att Heinz inte smakar som riktig Ketchup. Det är Felix som gäller här i Sverige. Direkt tänkte jag kolla upp hur Felix ligger i utdelningar och p/e tal osv.
Det är här jag upptäcker att jag har liten koll för felix ägs av orkla foods, som i sin tur är en del av ett norskt bolag, som heter Orkla.
Förutom matdelen pysslar de även med aluminium, material, förnybar energi m.m.
Jag kollar vidare på orkla foods och ser att de faktiskt har en hel del starka svenska varumärken i sitt stall. Eller vad sägs om: Göteborg, OLW, BOB, risifrutti, grandiosa,Abba, Kalles, Frödinge, Ekströms, Önos för att bara nämna några. De har precis också köpt 100% i Cederoth, (orkla.no) som har grumme, LdB, svinto, Bliw, family fresh, salveqvick m.m. Plötsligt inser jag att detta företagets produkter köper nog hälften av all reklamtid på tv. Nu börjar det bli intressant. Jag har länge letat efter ett bolag till min portfölj som är inom dagligvaruhandel och de jag tittat på som Axfood och Ica har sett lite väl dyra ut tycker jag. Hur är priset på Orkla då?

Ja, det är därför det hamnat på min bevakningslista. Just nu (måndag 6 april) ligger priset på 61,15 NOK och strax under högsta notering under 1 år, på 62,9 NOK. Enligt avanza har den ett p/e tal på 37,56 och det ligger nästa på det dubbla för vad jag skulle vilja att det låg på. Utdelningen har legat på 2,5 NOK och har gjort det sedan minst 2011 förutom en extra utdelning på 10 NOK i nov 2011.

Utdelningsdatum är den 28 april och den handlas fram till den 17 april med rätt till utdelning. Jag kommer att avvakta med att handla den ett tag med förhoppning om att den sjunker efter utdelning och enligt väldigt många så brukar sommarmånaderna vara en tid då börsen sjunker och då förhoppningsvis även orkla. Jag har ännu inte upplevt min första sommar som aktiesparare så det blir spännande att se ifall prognosen stämmer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar